Faq

Ik ben David Dubrulle, warmteagent voor Nieuw Zuid. Je vindt me regelmatig in de nieuwe woonwijk. Heb je een vraag of probleem, meld het me gerust. Je kan me ook mailen via warmteagent@fluvius.be.

Algemeen

Is een warmtenet echt duurzaam?

Met een aansluiting op het warmtenet verbruik je minder fossiele brandstof dan met een individuele condenserende cv-ketel op aardgas. Daarmee lever je een belangrijke bijdrage aan de vermindering van de belasting van het milieu en het realiseren van meer duurzaamheid.

Verliest het warmtenet niet veel warmte?

Het warmtenet van Nieuw Zuid wordt gebouwd met de warmteleidingen van de allerhoogste isolatiekwaliteit. Hierdoor blijft het warmteverlies beperkt tot minder dan 1°C per kilometer leiding.

Wat zijn de voordelen van mijn aansluiting op het warmtenet?

  • Milieuvriendelijk: Je vermindert de CO2-uitstoot en vervuiling.
  • Compact: Je hebt minder ruimte nodig voor de binneninstallatie. De afleverset vervangt de gasketel en de boiler.
  • Veilig: Je woning is veiliger. Je hebt geen gasleidingen of gastoestellen meer in huis.
  • Zorgeloos: Je hebt geen cv-ketel of boiler en dus ook amper onderhoud. warmte@zuid zorgt 24 uur op 24 voor warmte.

Kan ik zelf kiezen voor een aansluiting op het warmtenet?

Op Nieuw Zuid worden alle woningen aangesloten op het warmtenet. Koop je er een woning dan is die automatisch aangesloten op het warmtenet.

Kan ik als warmteklant mijn eigen ruimtetemperatuur bepalen?

Dat kan, je woning beschikt over een eigen kamerthermostaat en daarmee bepaal je zelf hoe hoog de temperatuur in huis is.

Hoe wordt het drinkwater opgewarmd?

Het drinkwater wordt opgewarmd door het principe van warmtewisseling. Het warme water van het warmtenet staat via de warmtewisselaar in de afleverset haar warmte af aan het leidingwater. Het drinkwater komt niet in fysiek contact met water uit het warmtenet.

Kan ik koken op aardgas?

Je woning is niet aangesloten op het aardgasnet. Het zou namelijk niet economisch, noch ecologisch verantwoord zijn om naast een warmtenet ook nog een infrastructuur voor aardgas aan te leggen. Je kookt daarom elektrisch.

Tarieven

Wat houdt het Niet-Meer-Dan-Anders principe in?

Het ‘Niet-Meer-Dan-Anders’-principe houdt in dat je als bewoner voor je energie gemiddeld niet méér betaalt dan indien je met een moderne, cv-installatie op aardgas zou verwarmen.

Hoe worden de tarieven bepaald?

De warmteprijs is gebaseerd op de aardgasprijs, volgens het Niet-Meer-dan-Anders principe. 
Kijk hier voor de actuele tarieven.

Waaruit bestaat mijn voorschotfactuur?

Maandelijks betaal je een voorschotbedrag. Dat bestaat net zoals bij elektriciteit en aardgas uit delen van het vastrecht, de meetkosten en de inschatting van je warmteverbruik.

Waarom is mijn voorschot aangepast?

Je voorschot is verhoogd omdat:

  • De tarieven voor warmte zijn gewijzigd of
  • Als blijkt dat het voorschot niet toereikend is geweest op basis van je werkelijke verbruik het afgelopen stookseizoen.

Je voorschot is verlaagd omdat:

  • De tarieven voor warmte zijn gewijzigd of
  • Als blijkt dat het voorschot afgelopen stookseizoen ten opzichte van je werkelijke verbruik te hoog was ingesteld.

Waaruit bestaat mijn jaarafrekening?

Op basis van de uitgelezen meterstanden ontvang je een jaarafrekening. Hierin verrekenen wij de energie die je in de voorgaande periode werkelijk verbruikt hebt, met de maandelijkse voorschotten die je betaald hebt.

Betalen

Ik wil graag via domiciliëring betalen, hoe kan ik dit regelen?

Wil je graag een domiciliëring, download dan het formulier domiciliëringsaanvraag, vul het in en mail het naar warmte@fluvius of stuur het ons op. Je kan het formulier ook aanvragen per mail aan warmte@fluvius of telefonisch op 078 35 35 37.

Download domiciliëringsaanvraag (pdf)

Welk rekeningnummer kan ik gebruiken voor mijn betaling?

Je kan een betaling overmaken naar het bankrekeningnummer BE67 0963 7270 0087. Vermeld bij een betaling altijd het betalingskenmerk dat je op je factuur terugvindt.

Meterstanden

Moet ik mijn meterstanden zelf doorgeven?

Neen, warmte@zuid kan je meterstanden vanop afstand uitlezen.

Kunnen anderen mijn meterstand uitlezen?

Neen, de warmtemeter is beveiligd waardoor dit niet mogelijk is.

Hoe vaak leest warmte@zuid mijn meterstanden van op afstand uit?

warmte@zuid leest tenminste eenmaal per jaar je meterstanden uit. Dit doen we kort voor je jouw jaarafrekening ontvangt.

Waarom krijg ik dan toch het verzoek om zelf mijn meterstanden door te geven?

In het uitzonderlijke geval dat we zelf geen meterstanden hebben uitgelezen, vragen we jou om ze ons zelf door te geven. Zo kunnen wij de jaarafrekening factureren met de exacte meterstand en hoeven we je verbruik niet te schatten.

Verhuizen

Hoe kan ik mijn verhuis doorgeven?

Op de dag dat je de sleutel krijgt of op de dag dat je de sleutel aan de nieuwe bewoner of de verhuurder geeft, volg je de volgende stappen:

  1. Noteer samen de meterstanden van de warmtemeter.
  2. Print het document ‘overeenkomst tot aansluiting’, vul het in en teken allebei voor akkoord.
  3. Stuur ons meteen het formulier per mail aan warmteagent@infrax.be of per post naar warmte@zuid, t.a.v. de warmteagent, Boombekelaan 14, 2660 Antwerpen-Hoboken.
  • Ben jij de vertrekkende klant dan ontvang je op je nieuwe correspondentieadres een eindafrekening.
  • Ben jij de nieuwe klant print dan het document ‘overeenkomst tot levering’, vul het in en teken voor akkoord. Stuur ons het formulier meteen per mail aan warmteagent@fluvius.be of per post naar warmte@zuid, t.a.v. de warmteagent, Boombekelaan 14, 2660 Antwerpen-Hoboken. Na ontvangst van het document ontvang je een bevestiging met ingangsdatum van de warmtelevering, de meterstanden en het maandelijkse voorschotbedrag.


Download overeenkomst tot aansluiting (pdf)
Download overeenkomst tot levering (pdf)

Storingen

Wat moet ik doen bij een storing?

Een storing in de warmte- of warmwaterlevering is altijd vervelend. Voor een snelle oplossing is het belangrijk om te weten waar de storing vandaan komt. Overloop onze storingskaart en kom er snel achter of de storing in je eigen binneninstallatie zit of dat er een storing is in het warmtenet van warmte@zuid.

Download storingskaart (pdf)

Wat is het nummer van de storingsdienst?

Heb je de storingskaart overlopen en krijg je het advies om warmte@zuid te bellen? Je kan onze storingsdienst 24 op 24 uur en 7 op 7 bereiken op 078 35 35 37.

Wijzigen van gegevens

Ik wil een wijziging in mijn klantgegevens doorgeven. Hoe doe ik dat?

Je kan de wijzigen doorgeven via het online contactformulier, per mail aan warmteagent@fluvius.be of telefonisch op 078 35 35 37.

Mijn partner en ik zijn gescheiden, kan ik het contract omzetten naar een andere naam?

Helaas is het niet mogelijk om een naamswijziging door te geven. Wij dienen hiervoor een nieuw contract aan te maken op naam van de persoon die verantwoordelijk is voor de warmte.

Wij hebben de meterstand nodig van de desbetreffende datum. Indien er geen meterstand bekend is, berekenen wij voor jou de meterstand aan de hand van de laatste uitgelezen standen.

Heb je nog een vraag, neem dan contact op met onze warmteagent via warmteagent@fluvius.be of T 078 35 35 37.